Ekomomia biegu – czyli jak biegać efektywniej

Zużywaj mniej energii do szybszego biegu. Poniżej znajduje się kilka wskazówek, które zwiększą efektywność Twojego biegu. Nie wszyscy jesteśmy urodzonymi biegaczami światowej klasy z długimi kończynami i szczupłymi ciałami, ale możemy wyciągnąć maksimum z tego, co posiadamy poprzez polepszenie techniki biegu.

Stosuj się do poniższych 5 punktów, aby biegać efektywniej.

Długość kroku

Zbyt długi krok występuje wówczas, gdy nasza stopa ląduje przed punktem ciężkości, wtedy działa to jak hamulec. Jeśli spojrzysz na dół i zauważysz, że czubki Twoich butów lądują daleko przed Tobą, to skup się na stawianiu stóp bezpośrednio pod biodrami.

Kadencja biegu

Staraj się utrzymywać kadencję podobną jak w przypadku roweru. Około 85-90 kroków na minutę jest odpowiednie dla wysokich osób i 90-100 dla niższych. Kadencję mierzymy poprzez liczenie ilości kroków jednej stopy wykonanych w ciągu minuty.

Ruch naprzód

Biegnij wyprostowany z wypiętą klatką piersiową, ale nie wybijaj się zbyt wysoko. Nadmierne wybijanie się powoduje powstawanie niepotrzebnych pionowych sił hamujących. Wyobraź sobie bieganie pod nisko zawieszonym sufitem, jeśli będziesz się zbyt wysoko wybijał to uderzysz się w głowę.

Ruch ramion

Ramiona zapewniają nieco rotacyjnej stabilności, ale ruch ramion nie powinien być nadmierny. Trzymaj łokcie zgięte pod kątem 90 stopni i nie pozwalaj, aby ramie przy wymachu przekraczało pionowej linii środka Twojego ciała. Ramiona również napędzają nogi. Im szybciej machasz ramionami tym szybciej poruszają się Twoje nogi. Lekkie pompowane ramionami jest pomocne podczas podbiegów i sprintów.

Powrót nogi

Lekko zgięta noga wymaga mniejszej ilości energii w fazie powrotu podczas kroku. Im szybciej biegniesz, tym wyżej podnosi się twoja pięta podczas powrotu. Nie przesadzaj z podnoszeniem pięty, kiedy biegniesz z niską prędkością.

Artykuł zaczerpnięto z portalu o treningu triathlonistów Triathlon-Trening.pl

Komentarze