Podstawy pływania na wodach otwartych

Pływanie z zaufaniem we własne możliwości robi wielką różnicę przy kontroli ciała i tempa. Podobne zasady tyczą się prędkości pływania – nie zależy ona od wkładania w to większej siły, ale od używania dobrej techniki, dobrej taktyki wyścigowej i rytmu oddychania oraz przede wszystkim – nie traceniem czasu na pływanie w złym kierunku. Trzeba zrozumieć te podstawy przed startem. Poznanie tych spraw sprawia, że pływanie w otwartym akwenie staje się prostsze i łatwiejsze.

12112253_546155872207349_8872361977778775200_n

Pływaj bezpiecznie i ze wsparciem

Bezpieczeństwo jest jednym z najważniejszych czynników podczas pływania triatlonowego. Zawsze powinno się mieć na brzegu kogoś, kto będzie miał na Ciebie oko na wszelki wypadek, co oznacza też dostęp do sprzętu i ekwipunku ratunkowego. Uczestnictwo w zorganizowanej grupie pływaków jest dobrym pomysłem.
Najlepszym rozwiązaniem jest trenerskie wsparcie w łódce płynącej koło Ciebie.

Nawigacja podczas pływania w akwenach typu jezioro lub morze

Bycie odpowiedzialnym nawigatorem opłaca się podczas pływania na otwartych wodach, gdyż to ta część triatlonu bywa najczęstszym powodem rozczarowujących występów.
Zawsze bądź odpowiedzialny za swoją własną nawigację. By kierować się w dobrym kierunku trzeba go regularnie kontrolować. Kontrola co 6-8 wymachów jest bardzo ważna..Trzeba to ćwiczyć, ćwiczyć i jeszcze raz ćwiczyć. Dobra nawigacja zaoszczędzi mnóstwo czasu podczas wyścigu, szczególnie w wypadkach, gdy znaczniki są ledwie widoczne lub rozproszone.

Metoda postrzegania A

Pierwsza metoda jest używana tylko do pływania w spokojnej wodzie, ponieważ zmusza do podnoszenia głowy do przodu przy wymachu i nabieranie wdechu w tym samym momencie. Jest to najprostsza i najszybsza technika nawigowania i ma dodatkowy plus, którym jest możliwość podniesienia głowy wyżej lub niżej w zależności od sytuacji.
1. Gdy już wyciągniesz rękę do przodu przy wymachu, zacznij podnosić podbródek w tym samym momencie. Orientacja powinna rozpocząć się podczas wynurzenia gogli z wody.
2. Gdy ręka wymachująca wraca do wody w pełnym wyproście, masz okazję unieś wyżej głowę. Będziesz mógł zabrać wdech i sprawdzić znaczniki.
3. Ta technika pozwala na wysokie wypłynięcie, więc jest idealna przy płynięciu za kimś lub przy ciężkich warunkach, gdy ciężko jest dostrzec boje.

12107003_546155862207350_7687643294229619143_n

Metoda postrzegania B

Drugą metodą jest technika używana w trudniejszych warunkach, gdzie użycie pierwszej metody byłoby trudne. Polega to na zabieraniu wdechu klasycznie przy wymachu, następnie na wynurzeniu głowy (bez wdechu), gdy druga ręka wychodzi do przodu wymachu. Tym samym zabierasz wdech przed rozejrzeniem się. Minusem jest to, że musisz machać głową dwa razy przy jednym wymachu. Jest to wolniejsza technika, jednak przy dobrym opanowaniu można wykonywać ją łatwo i ekonomicznie, pozwalając sobie na efektywniejszą orientację.
1. Weź wdech w klasycznym momencie wymachu- przed kompletnym wymachem.
2. Podnieś podbródek, gdy kończysz wymach i Twoja ręka wyprostowana wraca do wody.
3. Akcja podnoszenia głowy do spojrzenia w przód powinna zgrywać się z pełnym wyprostem ramienia, gdy ręka zaczyna opuszczać się do wody.

Pływanie w piance

Jeżeli nigdy nie pływałeś w piance, przy pierwszym razie możesz czuć różnicę w porównaniu do pływania w stroju kąpielowym. Pierwszym uczuciem jest uczucie ciasności w piance. Jest to normalne, gdyż pianka jest zaprojektowana tak, by dawać poczucie sprężystości, stabilności dla Twojego ciała.
Cechą charakterystyczną dobrej pianki jest jakość neoprenu i zakres ruchów, które można wykonać ramionami. Elastyczność jest ważna dla osiągnięcia pełnego wymachu ramion. Pływanie w piance jest luksusem, jeżeli walczysz z pozycją w basenie. Neopren daje sprężystość, pozwala łatwo płynąć na powierzchni wody i pozwala na wyeliminowanie wszelakich niedogodności. Podstawa każdego dobrego wymachu zależy od pozycji w wodzie, więc należy się zrelaksować, by maksymalnie wykorzystać możliwości neoprenu.

Źródło: http://triathlon-trening.pl/

Komentarze