Przetrenowanie czyli problem ambitnych

Zasada, od której są nieliczne odstępstwa jest taka: na niepowodzenia treningowe sami sobie zapracowujemy. Z motywacją do osiągania doskonałości zwycięża u nas tylko nieumiejętność słuchania własnych organizmów. A skutkiem są: przetrenowania, choroby i kontuzje. Przeczytajcie co na temat przetrenowania pisze znawca tematu, autor Biblii Triathlonu – Joe Friel.

Friel pisze o tym, że bardzo często zawodnicy zwracają się do niego z prośbą o przejrzenie dziennika treningowego i stwierdzenie, co może być przyczyną kiepskich wyników. Braku progresu, efektów, a nawet gorzej – pogorszenia formy. Często również okazuje się, że przyczyną zaistniałej sytuacji jest… brak regeneracji. A na recepcie: kilka dni odpoczynku. I wiecie co? Przed naprawdę poważnym przetrenowaniem chroni nas po prostu… zmęczenie, które powstrzymuje nas przed wpędzeniem się w stan rzeczywistego przetrenowania.

I wiecie co? Czasem może nie trzeba zerkać w czyjś dziennik… czasem wystarczy – spojrzeć, tak – spojrzeć na „delikwenta”, aby stwierdzić, że jest po prostu zmęczony. Niektórzy – dopingowani własnymi, świetnymi rezultatami, postanawiają zrezygnować z regeneracji na rzecz… kolejnych treningów. Oczywiście tych bardzo ciężkich, a co – jak szaleć, to szaleć.

Skutek? Opłakany.

Syndrom supermana zdarza się najczęściej w okresach zwyżkowania formy – wystarczy jednak potknięcie, aby taki superman zaczął się coraz bardziej wysilać, chcąc zahamować spadek formy. Do całego towarzystwa po czasie dołącza… frustracja. Nie ma nic gorszego niż ciężkie treningi, ogrom czasu i pracy, za które otrzymujemy… wszystko co dla nas najstraszniejsze. Taki kawał dla ambitnych. Wniosek numer jeden: za wszelką cenę unikaj przetrenowania. Wystarczy kilka tygodni, aby twoje ciało zalały hormony stresu, co może mieć długotrwały skutek i… lepiej, aby wysiłek był za mały, niż za duży.

Przetrenowanie w pigułce:

*zmniejszona wydolność organizmu spowodowana brakiem równowagi pomiędzy treningiem a odpoczynkiem
*nazywane przez sportowców również stagnacją, zwłaszcza w sportach wielodyscyplinowych, kiedy odczuwalne jest uczucie wyczerpania, które nie ustępuje po krótkim odpoczynku.
* przyczyna: zbyt długie treningi, zbyt duży wysiłek dawkowany zbyt często, zbyt wiele treningów w zbyt krótkim czasie

Syndromy:

Apatia, senność, trudności z koncentracją, problemy ze snem, podenerwowanie, obniżone libido, niezdarność ruchów, wzmożone pragnienie, ociężałość, łaknienie cukru, słabsza efektywność, zmiany wagi, zmiany porannego tętna, bóle mięśni, powiększone węzły chłonne, biegunka, kontuzje, infekcje, zatrzymanie miesiączki, obniżone tętno przy aktywności fizycznej, wolno gojące się rany.

OBSERWUJ SIEBIE!

 

Jadwiga Bryś

Komentarze