Rower na start

Jednym z najczęściej zadawanych pytań wśród osób rozpoczynających swoją przygodę z triathlonem jest: jaki typ roweru należy kupić? Rower triathlonowy czy rower typowo szosowy? Odpowiadając na to pytanie należy po pierwsze, spojrzeć na różnice między oboma typami rowerów.

Główną różnicą pomiędzy rowerem triathlonowym i tradycyjnym szosowym jest ich geometria.  W szczególności jest to kąt rury podsiodłowej. Rura podsiodłowa to pionowa rura od osi suportu do wspornika siodła tzw. sztycy.  Kąt pomiędzy tą rurą a rurą biegnącą poziomo od osi suportu wyznacza wartość kąta podsiodłowego. Dla rowerów triathlonowych jest to wartość między 76-78 stopni w stosunku do około 72 stopni w przypadku rowerów szosowych. Większe wartości  powodują, że jadący kolarz posiada bardziej aerodynamiczną pozycję ciała ponieważ jest wysunięty w stronę przodu roweru. Zmieniona geometria umieszcza biodra kolarza nad korbą dzięki czemu angażowane są mięśnie czworogłowego tym samym jesteśmy w stanie generować większą moc. Dodatkowo, inne ułożenie ciała na rowerze powoduje, że jest nam zdecydowanie łatwiej rozpocząć i ukończyć bieg. Wychylona pozycja powoduje, że nasza pozycja jest zbliżona do tej podczas biegu. Również górne partie ciała poprzez wychylenie ciała do przodu są mniej obciążone.

Podczas jazdy na rowerze triathlonowych/czasowym znaczną część obciążeń przejmuje nasz szkielet dzięki czemu możemy jechać w komfortowy mniej obciążający sposób. Mimo dość agresywnej pozycji, jadący zawodnik czuje się komfortowo, a dzięki zwiększonej aerodynamice jest szybszy i wydajniejszy. Kolejną ważną różnicą jest kierownica. W przypadku rowerów triathlonowych stosuje się kierownice czasowe. Ich konstrukcja znacząco różni się od tych montowanych w standardowych rowerach szosowych. Aerodynamiczny kształt oraz przystawka czasowa z przerzutkami to wielka korzyść podczas jazdy na czas. Brak potrzeby odrywania rąk od kierownicy i zmiany pozycji pozwala zaoszczędzić sporo czasu podczas wyścigu.

Zalety roweru triathlonowego

1.  Kolarz generuje więcej mocy przy tym samym poziomi zmęczenia co na rowerze szosowym
2.  Aerodynamiczna pozycja pozwala zaoszczędzić energię i zwiększyć prędkość jazdy
3.  Odciąża mięśnie potrzebne podczas biegu
4.  Kierownica czasowa z przerzutkami montowanymi na końcu przystawki czasowej pozwala na aerodynamiczną jazdę bez konieczności zmiany pozycji.
Rower szosowy posiadający tradycyjną geometrię nadaje się lepiej do wspinaczki, sprintów, pokonywania zakrętów i jazdy w grupie. Dzięki mniejszemu  obciążeniu przedniego koła, rower prowadzi się w bardziej przewidywalny sposób. Wyprofilowana kierownica tzw. baranek ze zintegrowanymi klamko manetkami (hamulce i przerzutki są jednym elementem) daje poczucie większego bezpieczeństwa wśród ruchu ulicznego czy jazdy w grupie, a dodatkowo pozwala na zmianę pozycji na bardziej bądź mniej aerodynamiczną. Rowery szosowe w stosunku do tych typowo czasowych na ogół ważą również mniej. Główną zaletą tego typu roweru jest wszechstronność i komfort podczas różnych zastosowań, od jazdy rekreacyjnej do typowo wyścigowej.

Zalety rowerów szosowych

1.  Bardzo wygodna pozycja jazdy
2.  Lekki
3.  Uniwersalny, sprawdzi się podczas rekreacyjnych treningów, wyścigów i jazdy w grupie
4.  Dobre i stabilne prowadzenie.

Który wybrać?

Odpowiadając na to pytanie warto zastanowić się nad swoimi własnymi potrzebami. Jeżeli szukamy uniwersalnego roweru na pewno wybierzmy rower szosowy. Jeżeli zależy nam na walce z czasem ponad wszystko wybierzmy rower triathlonowy. Podczas wyboru roweru warto odpowiedzieć sobie na kilka pytań.

1. Zamierzam startować tylko w triathlonach?
2. Podczas startów walczysz o jak najlepszy czas, o każdą sekundę. Ukończenie zawodów jest ważne ale w jak najlepszym czasie?
3. Z roweru będę korzystał podczas dojazdów do pracy, treningu w grupie oraz treningów triathlonowych?
4. Szukasz roweru, który po prostu pozwoli Ci wystartować w triathlonie?

Jeżeli na pierwsze dwa pytania odpowiedziałeś twierdząco, powinieneś postawić na jak najwyższą wydajność sprzętu. Jesteś gotowy, aby rozpocząć treningi na rowerze, na którym będziesz startował. Chcesz ukończyć triathlon w najszybszym czasie w jakim jesteś w stanie. W takim wypadku z pewnością najlepszym wyborem będzie rower triathlonowy. Dodatkowo według wielu badań będziesz szybszy o około 1-2km/h w stosunku do rowerów szosowych Jeśli natomiast odpowiedziałeś twierdząco na dwa ostatnie pytana proponujemy wybór roweru szosowego.

Warto pamiętać, że na rynku dostępnych jest wiele przystawek czasowych/lemondek dzięki, którym możemy przekształcić nasz rower w sprzęt czasowy. Co prawda geometria będzie w dalszym ciągu nieco inna ale i tak zyskasz na czasie i wydajności.

Triathlon Trening

Komentarze